Museo Cao
4 kilometer fra Magdalena de Cao i Trujillo finner vi Cao Museum. Dette er et moderne museum – og når vi kommer hit, skal vi få besøke selveste La señora de Cao. Vi skal også få se på forskjellige arkeologiske levninger funnet i Huaca Cao Viejo. Alt sammen utgjør en del av det arkeologiske komplekset El Brujo. La oss dra for å lære mer om dette fascinerende museet, dets historie og moche-kulturen som gjennom dette museet videreformidles til verden.
Señora Cao ble oppdaget så sent som i år 2006. Etter oppdagelsen av denne vakre moche-damen, begynte Wiese Foundation en strategisk planlegging for å lage et museum som kunne huse restene til denne viktige personen i moche-kulturen – i tillegg til de andre funnene som ble gjort inne i Huaca Cao Viejo. Cao Museet ble åpnet 2. april i 2009. Museet består av seks ulike rom. I det siste rommet får man endelig se den mumifiserte kroppen til Señora Cao.
Rom 1 i Cao-museet «Todas las aguas»
I det første rommet er det et presentasjonspanel med tittelen «All the waters», der vi kan sette pris på den kronologiske linjen til innbyggerne som bebodde dette stedet og stedene rundt det som i dag er El Brujo Archaeological Complex og dets 3 emblematiske huacas, 5000 år med historie og kultur.
Vi kan også sette pris på et polykromt og animert veggmaleri med tittelen «Complex Theme». I videoen laget av Rafael Besaccia (2009) kan vi se hvordan livet ville vært i Huaca Cao Viejo, og dette er en interessant samling bilder som henspiller på stedets flora og fauna.
Vi kan heller ikke ignorere den berømte «caballito de totora» (båt laget av Vicente Villegas, El Brujo-stranden -2008), og et utvalg av «chinchorro» fisketeknikken, en eldgammel gruppefisketeknikk fra Mochicas; samt noen gjenstander relatert til fiske, frø, spondylus og bløtdyr; alle viktige elementer i mochelivet og dets daglige liv.
Det første rommet er fullført med en fotografisk utstilling av Huaca Prieta, Huaca Cortada eller El Brujo, Huaca Cao Viejo blant andre (fotografier av Edward Ranney, 1988).
Rom 2 av Cao-museet «5000 años de historia»
I dette rommet finner vi et presentasjonspanel over 5000 år med kontinuerlig kulturell okkupasjon i det som nå er El Brujo. Fra de første nybyggerne av Huaca Prieta under den førkeramiske perioden (3800 f.Kr.–1800 f.Kr.) til kolonitiden (1532 e.Kr.). Denne presentasjonen støttes av et diagram over det kronologiske oppsettet til Larco, Rowe og Lumbreras.
Vi finner også tekstilprøver; som en skjorte med ermer laget av bomull og ull, båret i et begravelsesritual fra overgangsperioden (800 e.Kr. – 900 e.Kr.). I tillegg til prøver av fibre og lysende tråder, alt i en kronologisk rekkefølge av tekstiler, som inkluderer fragmenter, vesker, skjorter, etc.
I dette rommet skiller seg også ut keramikkprøvene som også forteller om 5000 års historie, denne kronologiske linjen er bygd opp av keramikk av alle slag som kar, flasker og mugger. Vi fant også et komplett utvalg av kamerater og et utvalg av gjenstander i plantefibre
Rom 3 på Cao-museet «Arquitectura del cosmos»
I dette rommet er det sentrale temaet arkitektur, de ulike Moche-konstruksjonene og deres religiøse og kulturelle betydning dekkes. Her finner vi hovedsakelig tilbud plassert inne i fyllet som templene var dekket med.
Men uten tvil, den som stjeler rampelyset i dette rommet er den imponerende skulpturen av et idol, skåret og skulpturert på en lucumo-stamme, en representasjon av en karakter med en unku og en lendeklede; den som er ledsaget av et annet mindre idol og et ørnehode skåret i tre. Også skulpturert, men i pimpstein, ser vi et tempel i skala som ville ha fungert som en guide for byggingen av et tempel i naturlig størrelse.
Rom 4 på Cao-museet «La sangre de las montañas»
Blod er et svært nærværende element i de ulike religiøse seremoniene, i dette rommet kan vi sette pris på et polykromt veggmaleri med en representasjon av den rituelle kampen mellom krigere. Huaca Cao Viejo, Moche (600 AD – 800 AD). Samt scener med kamper, ofringer og andre handlinger og seremonier relatert til blod.
I tillegg presenterer en didaktisk video bilder av rituelle kamper av andinske befolkninger, inkludert rituelle kamper mellom Mochica. Vi lar oss imponere av en gigantografi som forteller om en scene fra prosesjonen av fanger. Samt rekreasjoner av Mochica-krigerne gjennom deres våpen, klær og smykker.
Rom 5 på Cao-museet «Rituales de la muerte»
For den gamle Moche var døden et ritual, en overgang til en annen verden, en hellig reise. Dette rommet forteller oss om disse ritualene med ulike prøver og gjenstander. Som tegning i fin linjestil med dansende skjeletter og en flue (tegnet av Donna McClelland). noen quenaer laget av bein blant andre gjenstander.
Vi kan ikke ignorere prøvene av en grav til en prestinne og en annen av en ledsager, begge ledsaget av ulike elementer, tilbud og klær.
Vi kan se som et forspill, en video av Lady of Cao, hvor vi ser utskeielsen til denne viktige karakteren og den berømte gjesten på dette museet.
Rom 6 i Cao-museet «En el mundo de los ancestros, La Señora de Cao»
For mange kan disse rommene være de mest spennende og interessante i museet, og markerer kulminasjonen av omvisningen og døren til å bli kjent med et av de viktigste funnene i vår tid, det av Lady of Cao.
I dette rommet kan vi se alle smykkene som Lady of Cao ble funnet med, fint laget av gull, sølv, stein og smykker av marint materiale. Medaljonger, filigraner, halskjeder, øredobber, smekker, neseringer og andre ornamenter som fremhevet viktigheten av denne karakteren.
Vi kan også observere et fotografisk utvalg av tatoveringene til Lady of Cao, et annet av høydepunktene til denne karakteren.
Men uten tvil er det viktigste i museet utsikten til selve Lady of Cao. I en lufttett urne kan vi observere kroppen til den eldgamle Moche-lederen, dens gode grad av bevaring lar oss se beindetaljer, de allerede berømte tatoveringene, håret hennes, klærne og noen detaljer om mumifiseringen hennes.
Det bør bemerkes at museet ligger innenfor det arkeologiske komplekset El Brujo, hvor du kan ta en omvisning i Huaca Cao, samt besøke en suvenirbutikk hvor du kan kjøpe museumssuvenirer.