Ingrid Lønn
Ingrid Lønn – vår sørlandskunstner med multitalent
Av Cecilie Lønn
For sørlandskunstneren Ingrid Lønn har kunst, kunsthåndverk og det å skape alltid vært en sentral del av livet. Allerede da hun var svært ung, kunne man se og ane at det lå en sterk kunstnerspire i henne. Som tenåring og ung voksen sydde og strikket hun mye – og de tingene hun lagde, utmerket seg på flere måter. Hun var blant annet svært nøye på at det skulle være «ordentlig» (som hun liker å si selv) – og i tillegg var det hun laget, ofte kreativt og annerledes – og rett og slett noe ingen hadde laget før henne. Hun laget ofte plagg og tilbehør og dekorasjoner som det rett og slett ikke var noen andre som laget. Håndverket og kunstproduksjonen kom spontant, men det var ledsaget av sterk nøyaktighet og god og solid utførelse. Slik var hun i tidlig alder, og på sett og vis er det dette som har som også har kommet til å særprege hennes senere kunstneriske produksjon.
Som småbarnsmor begynte Ingrid å jobbe med leire og med keramikk. Hun dreide og laget kopper, tallerkener og krukker – og andre «mer vanlige» ting. Men ganske raskt begynte hun å eksperimentere og være stadig mer nyskapende. På bildet ovenfor kan vi se noen av hennes typiske utførelser fra tiden som keramiker. Strandnelliken ble et symbol for inspirasjon for henne. Ut av ideen om strandnelliken, vokste det fram andre ideer og dekorasjoner. Etter hvert kom det som kanskje ble hennes varemerke framfor noe som keramiker, nemlig veggsmykket. Veggsmykkene i keramikk kunne være fra en til to meter i høyden. Disse veggsmykkene ble kjøpt inn av privatpersoner og offentlige institusjoner. Heldig er den som har tatt vare på et av de kjente og skattede veggsmykkene fra syttitallet. Det å være keramiker hang for Ingrid sammen med familieliv og det å jobbe med dreieskiva i kroken. Bildet ovenfor (nederst til venstre) viser henne i en typisk positur, og slik var det i ganske mange år. I løpet av de årene hun virket som keramiker, etablerte hun seg som en solid og framtredende sørlandskunstner. Hennes keramikk var ettertraktet og populær, og produksjonen var stor i flere år. Da det etter hvert kom inn en endring i livet hennes og i familiesituasjonen, bestemte hun seg for å bytte uttrykksform. Ingrid Lønn valgte bildet som sitt primære kunstuttrykk, og hun la keramikken til side. Tilsynelatende var dette valget om å forlate keramikken et logisk og naturlig valg, men samtidig ble denne skjebnesvangre bestemmelsen noe som skulle forfølge henne i mange år. Tanken på å ta opp igjen keramikken streifet henne en rekke ganger etter at hun forlot den. Hun har ved flere anledninger kombinert bildet med keramikk, krukker og kunstneriske utførelser – og mange krukker, vaser og kunstneriske gjenstander har blitt til på veien i alle årene med bildene. Men likevel ble det bildet som vant. Maleriet har siden 80-tallet vært Ingrid Lønns primære uttrykk.
I bildene som tok form underveis, kunne man også nå ane det samme: Ingrid Lønn har en aldri sviktende sans for det solide og det nøyaktige arbeidet. Slurv og unøyaktigheter hører ikke hjemme i hennes verden. Streken er rett, gjennomtenkt og i harmoni med bildet for øvrig. De rette, lineære strekene får danne grunnlaget for mange av bildene. Men både figurativ og abstrakt kunst får plass. En periode kaller hun selv «griseperioden». Da gikk det mest i griser – griser i alle tenkelige farger og posisjoner. Grisen ble en følgesvenn, og den vekket oppsikt i mange sammenhenger. Et annet motiv som har fulgt henne i alle år, har vært ansikter eller masker. Ansiktene har stort sett blitt malt på akvarell, men det har også blitt en del ansikt på akryl på lerret. Ansiktene uttrykker følelser og de gjenspeiler situasjoner. Koronatiden ble for eksempel avbildet på mange ulike sett. Andre store verdenshendelser blir også reflektert i ansiktene. Ingrid Lønn er samfunnsengasjert, og dette gjenspeiles i bildene – og den som ser og vet, legger merke til det.
Det er mye som kunne sies om Ingrid Lønns kunst og hennes uttrykksform. Hun er talentfull og hun er en multikunstner. Nøyaktighet og presisjon er hennes ledestjerner, og dette gir talentfulle, spennende og imponerende resultater. Undertegnede har vokst opp med Ingrid Lønns mange ulike, kunstneriske uttrykk. En datter løfter i dag fram sin mor – sin kunstnermamma. I stolthet og med beundring vil denne datteren vise fram sin mor på denne tredagers kulturfestivalen. Og hun hilser sin mor med disse ordene: Mamma, du fortjener denne plassen på veggen der Edvard Munch sine bilder har hengt. Du er utrolig flink, kunsterisk og uttrykksfull. Jeg har kanskje ikke vært så flink til å lære din nøyaktighet – men jeg har lært veldig mye annet av deg. Og det tar jeg vare på. Kanskje kommer noe av dette jeg har lært av deg fram her på Pachamama World Expressions i dag. Vit at jeg heier på deg, mamma!
Cecilie Lønn